عصر نویسنده

من نه روزم، نه شب، من می‌خواهم عصر باشم تا آدم‌ها در من عصرانه بخورند

عصر نویسنده

من نه روزم، نه شب، من می‌خواهم عصر باشم تا آدم‌ها در من عصرانه بخورند

عصر نویسنده
آخرین نظرات

ایده چیست؟

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۶ ب.ظ

ایدهممکن است با دیدن یک صحنه تصادف ، یک گفتگوی پر حرارت ، غروب آفتاب ، دزدی در حال فرار یا حرکت یک ماشین و یا گاهی باداشتن حسی عجیب نسبت به یک امر ، فکری در ذهن شما شکل گیرد . این فکر که اگر می شد این صحنه یا تجربه را به داستان یا فیلم تبدیل کرد ، عجب فیلم جذابی می شد. هرگز فراموش نکنید  این می تواند  سرچشمه ای برای نوشتن یک ایده باشد.

نویسنده از کجا شروع می کند؟

پیش از آنکه حتی بتوانید خود را آماده نوشتن کنید  باید موضوعی معین ، یعنی یک شخصیت و یک ماجرا داشته باشید. پیدا کردن ایده آنقدر هم که تصور می کنید  مشکل نیست  وتازه اینکه از کجا موضوع را شروع کنید، چندان اهمیتی ندارد.

بعضی ها ترجیح می دهند  با یک شخصیت شروع کنند ، حال آنکه برخی دیگر  از یک حادثه  یا یک مکان آغاز می کنند وعده ای هم با یک مکالمه یا توصیف یک موقعیت خاص.

اولین گام شما باید به سوی یافتن فکر باشد.اساس هر داستان یا فیلم ممکن است از هر جایی گرفته شود.« فکرها» دورو بر شما هستند . هر که را ملاقات می کنید ویا از هر مکان که دیدن می کنید . شما را به فکر کردن  وا می دارد. به همین صورت هر فعالیتی که به آن دست می زنید  ویا هر موقعیتی که در آن قرار می گیرید ، ممکن است آغاز یک فکر  یا ایده باشد.با این همه چندان معمول نیست که هر فکری فوراً  وبه طور کامل شما را شدیداً تحت تأثیر قرار دهد . بخش مهمی از ایده شما مرهون تراوشات ذهنی شماست . بعضی مواقع اقبال با شما یار است وفکر اصلی را بدون کندوکاو زیاد در اختیار می گیرید، اما گاه باید زمانی بس طولانی  در یافتن وپرداخت فکر مورد نظر صرف نمایید.

تمرین های ذیل به شما کمک می کند  که چطور فکر اصلی را به دست آورید:

1-فهرستی از پنج چیز را که فکر می کنید بیش از سایرین در باره آنها می دانید، یادداشت کنید . فهرست شما  می تواند شامل خودتان، یک شغل ، یک سرگرمی  ویا یکی از اعضای خانواده باشد.

2-می توانید چیزی از تجربه های جذاب  ویا پرهیجان خود را  به یاد آورید؟ خود را آماده سازید تا یکی از تجربیات  خود را برای دوستان یا اعضای خانواده خود تعریف کنید شاید نظریات دیگران سبب شود  که فکرهای جدیدی به ذهن شما برسد . اگر چنین شد  فوراً آنها را یادداشت کنید .

3-به یکی از جالب ترین آدم هایی که تاکنون برخورد کرده اید فکر کنید . او را برای شخص دیگری ویا فقط روی کاغذ ، توصیف کنید  وتوضیح دهید که چرا آن شخص برای شما جذاب است.

با آنچه که می دانید شروع کنید  احتمالاً گاه وبیگاه به شما هم گفته شده که از تجربیات شخصی خود برای نوشتن استفاده کنید  ویا در محدوده تجربیات خود عمل کنید . این به آن معنی نیست  که شما نمی توانید  از تخیل خود استفاده کنید . اماباید توجه داشته باشید  که آنچه را می نویسید  باورپذیر باشد . حتی اگر آنچه را که می نویسید تخیلی است ، باز هم نمی توانید حقایق را به طور کلی نادیده بگیرید.

ایده چیست ؟

ایده شامل چند جمله است که ماجرای اصلی یک فیلم را در بر دارد . می توان گفت ایده همان چیزی است که پس از دیدن فیلم  به عنوان داستان فیلم  می توانید آن را در چند جمله کوتاه تعریف کنید.

چگونه یک ایده خوب خلق کنیم ؟

ایده هسته اصلی درام  یا داستان فیلم است. این یعنی یک ایده باید عناصر مهم واصلی یک درام  را در خود داشته باشد.

عناصر اصلی درام عبارتند از : شخصیت ، هدف ، مانع

شخصیت:

همان مرد یا زن یا کودکی  است که ماجرا ها بر اوحادث می شود .همان کسی که داستان درباره اوست وما بخش یا بخش هایی از زندگی واعمال وافکار او را در داستان به نحوی نشان می دهیم واو را به نام قهرمان  یا شخصیت اصلی  می شناسیم . اهمیت حضور شخصیت اصلی  یا قهرمان در داستان به قدری زیاد است که گاهی می توان گفت اگر آنرا از داستان حذف کنیم دیگر داستان نخواهیم داشت.

هدف: هدف همان نیاز اصلی وحیاتی قهرمان در یک فیلم است. هدف همان چیزی است که قهرمان را وادار به تلاش وعمل می کند . هدف یا نیاز قهرمان همان چیزی است که قهرمان داستان در مقطعی از زندگی اش  برای دستیابی  به آن تلاش می کند  وهمین امر  داستان یک فیلم را جذاب می کند . آیا شما مایلید زندگی معمولی وروزمره یک شخص را ببینید؟ بی شک پاسخ به این سؤال منفی است . شما علاقه ای به دیدن، از خواب بیدار شدن ، غذا خوردن، سرکار رفتن ، برگشتن ودوباره خوابیدن کسی ندارید ، زیرا جذابیتی ندارد . تنها یک چیز  این زندگی معمولی را جذاب می کند  ، یک هدف خاص.

هدف می تواند از خریدن یک جفت کفش تا نجات دادن جان یک انسان متغیر باشد . اما آنچه مهم است میزان اهمیتی است که هدف برای قهرمان پیدا می کند . رسیدن قهرمان به هدفش زمانی  برای ما جذاب ودیدنی است  که نرسیدنش به هدف، قهرمان را در مقابل ما خرد کند.

مانع :

قهرمان دوست داشتنی ما می خواهد خانه بزرگ وخوبی  در یکی از مناطق  خوش آب وهوای شهر داشته باشد  تا بتواند با زن  مورد علاقه اش ازدواج کند . بنابراین خانه را پیدا کرده وبا پولی که در بانک دارد به سرعت آنرا خریده  وسپس ازدواج  می کند وبعد تمام.

چه داستان بی مزه ای ! چرا باید پای دیدن چنین فیلمی بنشینیم . قهرمان بدون هیچ تلاشی  وبه راحتی به تمام اهدافش می رسد. این شبیه زندگی کدام یک از ماست؟

برای اینکه فیلم جذابیت  داشته باشد ، بهتر است قهرمان را درمسیری قرار دهیم که با انواع مشکلات وموانع وسختی ها روبرو شود . آنوقت اگر قهرمان بتواند از پس همه آنها برآید، در ذهن ما می نشیند واین لذت بخش است.

یک فرمول جادویی:

چه می شود اگر...؟

پاسخ به این سؤال اغاز یک داستان  است برای پرداختن ایده به این شیوه ف مراحل زیر را طی کنید :

1-ایده اساسی داستان یعنی مفهوم  زیربنایی آنرا در قالب یک پیش فرض وپرسش «چه پیش می آید اگر» بریزید.

2-اطمینان یابید که محتوای پرسش

الف ) تازه باشد         ب) مناسب ومربوط باشد       ج) ظرفیتهای دراماتیک داشته باشد          د)عملی باشد

3-برای ساختن پیش فرض وسپس پرسش

الف) مسئله جالبی بیابید .

ب) زاویه خاصی را برای نگرش به آن مسئله  انتخاب کنید.

ج) این ایده را در چهار چوب  یک سؤال فرضی قرار دهید .

4-پاسخ این پرسش فرضی  را در قالب  چند جمله  که واجد عناصر درام (شخصیت ، هدف ومانع) هستند، بیان کنید.

به مثال های ذیل توجه کنید :

1-چه خواهد شد اگر کوسه ای به ساحل بزند وشناگری را ببلعد ؟ فیلم آرواره ها

2-چه خواهد شد اگر زنی شوهر وفرزند خود را ترک کند؟ فیلم گرامر علیه گرامر

3- چه خواهد شد اگر انسانی به یک کرگدن  تبدیل شود؟

4-چه خواهد شد اگر یک موجود ناشناخته از فضا وارد  زندگی ما بشود ؟ فیلم  ای تی

5-چه خواهد شد  اگر یک نفراخبار روز بعد را امروز بخواند ؟ فیلم مردی که زیاد می دانست

6-چه خواهد شد اگر یک شخصیت عروسکی وارد زندگی خصوصی فردی شود؟ فیلم کلاه قرمزی وپسر خاله

نگرش افراد مختلف  به یک مسئله خاص  هیچگاه  دقیقاً همانند نیست  مسئله مطلوب آنست که تخیل شما را برانگیزد وزاویه دید مطلوبی را فرا روی شما قرار دهد.

معمولاً استفاده از ایده دزدی ، خیلی پیش پا افتاده و کلیشه ای است . اما فرض کنید  از موضوع دزدی استفاده کنید  اما نه یک دزدی واقعی  بلکه دزدی که یک نوع  سرپوش باشد ! شاید کسی سعی داشته باشد با یک سرقت مصنوعی،بریک اختلاس سرپوش  بگذارد  یا بخواهد با حمله ای پر سروصدا  به یک کامیون مسلح ، توجه مردم را  از سرقت بانک منحرف سازد  یا آنکه بخواهد  پول های مسروقه  مافیا را با پول های داخل  کامیون عوض کند ...

نتیجه یک ایده خوب :

اگر کسی یک کامیون  مسلح بانک را بدزدد، فقط برای  آن که پول های مسروقه ای را با پول های  داخل آن عوض کند  چه پیش می آید؟

به یاد داشته باشید که غالباً ایده های  دست اول  از مکانها ومسیرهای غیر عادی به ذهن می رسد.

کمدی بسیار بدیع « بی رحم ها » مورد جالبی است .

این فیلم داستان دو نفر است که زنی را می ربایند . زن چنان شریر است  که شوهرش ابداً  خواستار آزادی او نیست  واز پرداخت پول برای آزادی زن طفره می رود . زن از این کار  بسیار عصبانی  می شود وبه جانبداری  از ربایندگانش بر می خیزد.

معیارهایی برای ایده و طرح استاندارد:

1-در فرایند بررسی ایده وطرح

 حتی پدیده هایی که تنها یک رأی  از ارزیابی شما یا همکارانتان بدست بیاورند مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار دهید.

2-معیارهای بررسی طرح وایده به شکل مختصر در همین صفحه درج شده  است. چنانچه با حوصله ودقت متن موجود را تا انتها مطالعه کنید، نکات خوبی دریافت خواهید کرد . به صورت کلی  مواردی  مانند تکراری نبودن ، تازگی ، جذابیتهای دراماتیک و... بایستی در نظر گرفته شود.

ابتدایی ترین  ویژگی یک ایده برای پذیرش ، باید این باشد  که افراد بلافاصله پس از شنیدن آن ، با عناوینی همچون "جالبه" ، "چقدر خوب " ، " چقدر متفاوت "  و... یاد کنند . یک ایده باید بتواند  در مخاطب یا شنونده  برانگیختگی ایجاد کند .

3-معیارهای مورد استناد  در بررسی ایده ها وطرح ها  عبارتند از :

1-3-ایده ها باید امکان تخیل و داستان پردازی را در خود داشته باشند.

2-3-ایده ها می باید ظرفیت  بالقوه ای  برای ترسیم آنچه در فیلمنامه  نهایی خواهد آمد  را داشته باشند.

3-3-ایده ها باید برانگیزاننده وبرای ذهن  مخاطب درگیرکننده باشند.

4-3-ایده ها باید قابلیت مهیج سازی روند عادی زندگی را داشته باشند.

5-3- ایده ها باید در بدو شنیدن یا خلق آن جالب وجذاب باشند.

6-3-ایده ها باید یک وجه غیر معقول  از یک حادثه را نشان دهند . این یعنی  دریافت  وجه متفاوت  از یک امر آشنا.

7-3-ایده ها می توانند شروع وپایان یک ماجرای دیگر باشند.

8-3-ایده ها در انواع مختلف به شکل موقعیتهای  مکانی ، زمانی ،  موقعیت شخصی ویا حادثه متولد می شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">