عصر نویسنده

من نه روزم، نه شب، من می‌خواهم عصر باشم تا آدم‌ها در من عصرانه بخورند

عصر نویسنده

من نه روزم، نه شب، من می‌خواهم عصر باشم تا آدم‌ها در من عصرانه بخورند

عصر نویسنده
آخرین نظرات

سفر قهرمان

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۴۰ ب.ظ

سفر قهرمان تعبیری است که بسیاری از ‍ژوهشگران عرصه هنر در ‍ژوهش های خود از آن استفاده می کنند. تعبیری که اولین بار کریستوفر ووگلر آن را به کار برد.و الگویی از آن اراپه داد. این الگو مراحل سفر قهرمان است که عبارت است از :

1-  دنیای عادی: قهرمان خطر را به جان می خرد و از دنیای زندگی روزمره وارد منطقه ی شگفتی های فرا طبیعی می شود.

2-  دعوت به ماجرا: قهرمان در برابر مشکل ، چالش یا ماجرایی قرار می گیرد که با ید با آن مقابله کند. وقتی قهرمان با دعوت به ماجرا روبرو شد، دیگر نمی تواند مثل همیشه در آسایش دنیای عادی باقی بماند.

۳-  رد دعوت این مورد درباره ی ترس است . در این نقطه غالباً قهرمان در آستانه ی ماجرا درنگ می کند، دعوت را رد می کند یا بی میلی خود را اعلام می نماید.. و نیاز به تشویق یک استاد است تا وی را از نقطه ی عطف ترس عبور دهد.

4-  ملاقات با استاد: گاهی برای آمادگی نیاز به رد دعوت است . که این آمادگی ممکن است به کمک شخصیت دانا و حامی ، یعنی استاد، کسب شود که خدمت متعدد او به قهرمان شامل حمایت، هدایت، تربیت.. است، پراب در مطالعه ی خود درباره ی قصه های عامیانه روسی، این تیپ شخصیتی را اهدا کننده، یا فراهم کننده می نامد، زیرا کارکرددقیق او این است که قهرمان را به چیزی که برای سفر نیاز دارد مجهز می کند.

5-  عبور از نخستین آستانه: قهرمان سرانجام متعهد به ماجرا می شود و با عبور از نخستین آستانه برای نخستین بار به طور کامل وارد دنیای ویژه ی داستان می گردد، او می پذیرد که با پیامدهای پرداختن به مسئله یا چالش مطرح شده در دعوت به ماجرا، روبه رو شود. لحظه ای آغاز داستان و شروع واقعی ماجرا همین جاست.

فیلم ها معمولاً سه پرده ای اند که مراحل آنها به ترتیب . ا- تعمیم قهرمان به کنش 2- خود کنش 3- پیامدهای کنش نخستین آستانه معرف نقطه ی عطف بین پرده ی اول و دوم است.

6-  آزمون ها ، متحدان، دشمنان: پس از عبور از نخستین آستانه، قهرمان طبیعتاً با چالش ها و آزمون های جدید مواجه می شود، دوستان و دشمنان می یابد، و شروع به فراگرفتن قوانین دنیای جدید می کند.

7-  راهیابی به ژرف ترین غار: قهرمان سر انجام به آستانه ی مکانی خطرناک می رسد، گاهی در اعماق زمین، جایی که مقصود جهت وجود در آن پنهان شده است . این مکان غالباً در مرکزفرماندهی بزرگ ترین دشمن قهرمان، خطرناک ترین نقطه در دنیای ویژه ، یا ژرف ترین غار است .

8-  آزمایش : در اینجا بخت و اقبال  قهرمان، در برخورد مستقیم با بزرگ ترین ترس او به آخر می رسد. با احتمال مرگ روبه رو می شود و در بند با نیروی مخاصم در معرض خطر قرار می گیرد. آزمایش برای بیننده لحظه ی تاریک است ، زیرا ما در حالت تنش و تعلیق قرار می گیریم، و نمی دانیم قهرمان زنده خواهد ماند یا نه. قهرمان مثل یونس پیامبر، در شکم جانور است.

9-  پاداش (ربودن شمشیر): قهرمان و بیننده پس از نجات از مرگ، غلبه بر اژدها، یا کشتن مینو تور دلیلی برای جشن گرفتن دارند. اکنون قهرمان گنجی را که جست و جو می کرده ، یعنی پاداش خود را ،  به چنگ می آورد. این پاداش ممکن است سلاحی ویژه مثل شمشیری جادویی، یا نمادی مثل جام مقدس یا اکسیری باشد که می تواند سرزمین زخمی را مدارا کند. و گاهی می تواند دانش و تجربه ای باشد که به درک بهتر و آشتی با نیروهای متخاصم می انجامد.

10- مسیر بازگشت: این قسمت در حال ورود به پرده سوم است و حاکی از تعمیم برای بازگشت قهرمان به دنیای عادی است. قهرمان می فهمد دنیای ویژه را سرانجام باید پشت سرگذاشت و هنوز خطرها، و سوسه ها و آزمون های دیگر ی در پیش است.

11-تجدید حیات : این مرحله غالباً دومین لحظه ی مرگ و زندگی است، تقریباً تکرار مرگ و تولد دوباره در مرحله ی آزمایش ، مرگ و تاریکی ، پیش از شکست نهایی، دست   به آخرین تلاش بی نتیجه خود می زنند. این نوعی امتحان نهائی برای قهرمان است که باید بار دیگر آزموده شود تا معلوم گردد که حقیقتاً درس های مرحله ی آزمایش را فراگرفته است.

قهرمان در این لحظات مرگ و زندگی ، متحول و دگرگون می شود، از آن پس وی قادر است چونان موجودی جدید با نگرش جدید به زندگی عادی باز گردد.

12-بازگشت به اکسیر: قهرمان به دنیای عادی باز می گردد، اما سفر بی معنی است مگر این که با خود اکسیر ، گنج یا درسی از دنیای ویژه آورده باشد.

ووگلر درباره ی این الگو  می گوید: سفر قهرمان چارچوبی کلی و شماتیک است که باید با جزئیات و غافلگیری های هر داستان پر شود ساختار نباید توجه را به خود جلب کند، و به علاوه ، نباید موبه مو تکرار گردد. ترتیبی که در اینجا برای مراحل سفر ذکر شد، فقط یکی از چندین شکل ممکن است. مراحل را می توان  حذف ، اضافه ، یا کاملاً جا به جا کرد. بی آنکه به هیچ  وجه از قدرتشان کاسته شود.

کتاب سفر نویسنده- کریستوفر ووگلر- ص ۵ - ۵۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">