ردیف
|
نام کتاب
|
نویسنده
|
مترجم
|
ناشر
|
توضیح
|
١
|
خانواده من و باقی حیوانات
|
جرالد دال
|
|
|
رابطهی رمان و تجربهی شخصی چشمه
|
٢
|
خداحافظ گاری کوپر
|
رومن گاری
|
|
|
رومن گاری حتا اگر فقط همین یک کتاب را نوشته بود، باز هم عشقِ من بود!
|
٣
|
لیدی ال
|
رومن گاری
|
مهدی غبرایی
|
ناهید
|
|
٤
|
اگر شبی از شبهای زمستان مسافری...
|
ایتالو کالوینو
|
لیلی گلستان
|
|
بینظیر است. اما بگذارید برای رمانِ پنجاهم به بعد
|
٥
|
شوالیه ناموجود
|
ایتالو کالوینو
|
شهدی
|
چشمه
|
|
٦
|
مارکو والدو
|
ایتالو کالوینو
|
نوجوانانه
|
سروش
|
|
٧
|
جنگ و صلح
|
لئو تولستوی
|
حبیبی
|
|
متاسفانه امسال هنوز نخواندهامش. برای بار پنجم البته!
|
٨
|
آنا کارنینا
|
لئو تولستوی
|
|
|
|
٩
|
برادران کارامازف
|
فئودور داستایوسکی
|
|
|
جهانی گندهتر و پیچیدهتر از جهانِ بزرگ و پیچیدهی ما!
|
١٠
|
قمارباز
|
فئودور داستایوسکی
|
|
|
|
١١
|
مرشد و مارگریتا
|
میخائیل بولگاکف
|
عباس میلانی
|
تنویر
|
|
١٢
|
داستان پداگوژیکی
|
آ. ماکارنکو
|
|
|
بخوانیدش، اگر در مدرسه درس دادهاید و با بچهها دوست بودهاید حتا اگر در مدرسه درس خواندهاید و با معلمها دشمن بودهاید.
|
١٣
|
١٩٨٤
|
جرج ارول
|
صالح حسینی
|
|
|
١٤
|
کاتالونیا
|
جرج ارول
|
عزتالله فولادوند
|
|
در تبدیلِ خاطره به قصه.
|
١٥
|
قلعه حیوانات
|
جرج ارول
|
|
|
اولین داستانی است که من خواندم به زحمت البته اما در اوایلِ دورهی دبستان.
|
١٦
|
پیرمرد و دریا
|
ارنست همینگوی
|
نجف دریابندری
|
|
پایینی قشنگتر است.
|
١٧
|
وداع با اسلحه
|
ارنست همینگوی
|
|
|
|
١٨
|
خوشههای خشم
|
جان استاین بک
|
|
|
|
١٩
|
موشها و آدمها
|
جان استاین بک
|
|
|
|
٢٠
|
پایان سلطنت کوتاه پیپن چهارم
|
جان استاین بک
|
|
|
بخوانید تا ببینید شکستنِ آرمانهای یک چپِ امریکایی را. مانیفستِ شکست.
|
٢١
|
جنگل
|
اپتون سینکلر
|
|
|
|
٢٢
|
ناطور دشت
|
جی.دی. سالینجر
|
محمد نجفی
|
|
بخوانیدش اگر١٨سالهاید یا١٨ساله بودهاید، یا خواهید شد.
|
٢٣
|
بالاتر از هر بلندبالایی
|
جی.دی. سالینجر
|
|
|
|
٢٤
|
فرانی و زویی
|
جی.دی. سالینجر
|
|
|
|
٢٥
|
دنیای شگفتانگیز نو
|
آلدوس هاکسلی
|
سعید حمیدیان
|
کارگاه هنر
|
|
٢٦
|
خشم و هیاهو
|
ویلیام فاکنر
|
صالح حسینی
|
|
|
٢٧
|
زنده به گور
|
ویلیام فاکنر
|
نجف دریابندری
|
|
از رمانِ پنجاهم به بعد به درد میخورد.
|
٢٨
|
لبه تیغ
|
سامرست موآم
|
|
|
در زمانِ خودش خیلی تاثیرگذار بود.
|
٢٩
|
بیلی بتگیت
|
ادگار لارنس دکتروف
|
بهزاد برکت
|
|
مدرن در عینِ سادهگی.
|
٣٠
|
سلاخ خانه شماره پنج
|
کورت ونهگات جونز
|
ع.ا. بهرامی
|
|
|
٣١
|
نام گل سرخ
|
اومبرتو اکو
|
|
شباویز
|
|
٣٢
|
شاهزاده کوچولو
|
آنتوان دو سنت اگزوپری
|
احمد شاملو
|
|
فقط به این دلیل که مترجم به متن وفادار نبوده، خیلی کار خوبی از آب در آمده است.
|
٣٣
|
پرواز شبانه
|
آنتوان دو سنت اگزوپری
|
پرویز داریوش
|
اساطیر
|
|
٣٤
|
سیمای زنی در میان جمع
|
هاینریش بل
|
مرتضی کلانتریان
|
آگه
|
|
٣٥
|
سیمای مرد هنرآفرین در جوانی
|
جیمز جویس
|
|
|
دستت چو نمیرسد به اولیس دریاب کنیزِ مطبخی را
|
٣٦
|
دوبلینیها
|
جیمز جویس
|
|
|
|
٣٧
|
بنال وطن
|
آلن پیتون
|
سیمین دانشور
|
خوارزمی
|
|
٣٨
|
نوشتن همین و تمام
|
مارگریت دوراس
|
قاسم رویین
|
نیلوفر
|
|
٣٩
|
امیلی ال
|
مارگریت دوراس
|
شیرین بنی احمد
|
چکامه
|
|
٤٠
|
عاشق
|
مارگریت دوراس
|
قاسم رویین
|
نیلوفر
|
|
٤١
|
مون بزرگ
|
آلن فورنیه
|
مهدی سحابی
|
مرکز
|
|
٤٢
|
زوربای یونانی
|
نیکوس کازانتزاکیس
|
|
|
بینظیر، خاصه دیالوگهای زوربا مطمئن باشید که از فیلمش قشنگتر است.
|
٤٣
|
مسیح بازمصلوب
|
نیکوس کازانتزاکیس
|
|
|
|
٤٤
|
رفیق اعلی
|
کریستیان بوبن
|
پیروز سیار
|
|
یک کارِ متفاوت.
|
٤٥
|
بیگانه
|
آلبر کامو
|
جلال آل احمد
|
|
|
٤٦
|
دنیای سوفی
|
یوستین گاردر
|
|
|
|
٤٧
|
دنیای تئو
|
کاترین کلمان
|
مهدی سمسار
|
|
|
٤٨
|
والس خداحافظی
|
میلان کوندرا
|
عباس پژمان
|
|
البته از شخصیتِ کوندرا بدم میآید...
|
٤٩
|
خانواده جولای
|
نادین گوردیمر
|
لیلی مصطفوی
|
|
|
٥٠
|
فضیلتهای ناچیز
|
ناتالیا گینزبورگ
|
محسن ابراهیم
|
|
قصه نیست، اما بینظیر است.
|
٥١
|
شهر و خانه
|
ناتالیا گینزبورگ
|
محسن ابراهیم
|
|
|
٥٢
|
والنتینو
|
ناتالیا گینزبورگ
|
سمانه سادات افسری
|
|
|
٥٣
|
دیروزهای ما
|
ناتالیا گینزبورگ
|
|
|
|
٥٤
|
سفر به انتهای شب
|
فردینان سلین
|
|
|
جلال از این کتاب به نیکی یاد کرده است. نسبتِ تجربه با رمان...
|
٥٥
|
جزیره
|
روبر مرل
|
فرهاد غبرایی
|
|
|
٥٦
|
مرگ کسب و کار من است
|
روبر مرل
|
احمد شاملو
|
|
|
٥٧
|
خرمگس
|
اتل لیلیان ونییچ
|
|
|
امیرکبیر
|
٥٨
|
سیذارتا
|
هرمان هسه
|
پرویز داریوش
|
|
هسه برای نوجوانی عالی است.
|
٥٩
|
اسپرلوس
|
هرمان هسه
|
پرویز داریوش
|
|
|
٦٠
|
دمیان
|
هرمان هسه
|
|
|
|
٦١
|
آتالا و رنه
|
شاتو بریان
|
|
|
عاشقانهای اروپایی رمانتیسیسم مفرط.
|
٦٢
|
ابله
|
فئودور داستایوسکی
|
|
|
|
٦٣
|
جنایت و مکافات
|
فئودور داستایوسکی
|
|
|
|
٦٤
|
اینجه ممد(سه گانه آن سوی کوهستان)
|
یاشار کمال
|
|
زمان
|
یواشکی با کلیدر مقایسهاش کنید.
|
٦٥
|
اگر مار را بکشند
|
یاشار کمال
|
رضا سیدحسینی
|
|
|
٦٦
|
آوریل شکسته
|
اسماعیل کاداره
|
قاسم صنعوی
|
|
|
٦٧
|
ژنرال ارتش مرده
|
اسماعیل کاداره
|
مجید حاتم
|
|
|
٦٨
|
موز وحشی
|
ژوزه مارو د واسکونسولوس
|
عباس پژمان
|
|
پیرمرد دروغگویش حرف ندارد.
|
٦٩
|
ژنرال در هزارتوی خود
|
گابریل گارسیا مارکز
|
|
|
|
٧٠
|
عشق سالهای وبا
|
گابریل گارسیا مارکز
|
|
|
|
٧١
|
وصیتنامه اسپانیایی
|
آرتور کویستلر
|
سیروس سهامی
|
|
|
٧٢
|
دروازههای بهشت
|
خولیو کورتازار
|
بهمن شاکری
|
|
|
٧٣
|
پوست انداختن
|
کارلوس فوئنتس
|
عبدالله کوثری
|
|
روایتی غریب...
|
٧٤
|
کوری
|
ژوزه ساراماگو
|
مینو مشیری
|
|
|
٧٥
|
پدرو پارامو
|
خوان رولفو
|
احمد گلشیری
|
|
بینظیر. بخورد تو سرِ ما بچهمسلمانها
|
٧٦
|
کتابخانه بابل
|
خورخه لوییس بورخس
|
کاوه سیدحسینی
|
|
|
٧٧
|
تس
|
تامس هاردی
|
|
|
مثلِ نقاشیِ آبرنگ...
|
٧٨
|
داستان دو شهر
|
چارلز دیکنس
|
|
|
|
٧٩
|
مادام بواری
|
گوستاو فلوبر
|
|
|
هنوز صحنهی بازار مکاره و صحنهی سم خوردن را به یاد دارم...
|
٨٠
|
بلندیهای بادگیر
|
امیلی برونته
|
|
|
|
٨١
|
هملت
|
شکسپیر
|
|
|
|
٨٢
|
نان و شراب
|
ایگنیاتسیو سیلونه
|
|
|
یواشکی مکتب دیکتاتورها را هم بخوانید، رمان نیست...
|
٨٣
|
فونتامارا
|
ایگنیاتسیو سیلونه
|
|
|
|
٨٤
|
پابرهنهها
|
زاهاریو استانکو
|
احمد شاملو
|
|
|
٨٥
|
پزشک دهکده
|
فرانتس کافکا
|
|
|
رمان نیست! اما زیباست...
|
٨٦
|
کلیدر
|
محمود دولت آبادی
|
|
|
|
٨٧
|
جای خالی سلوچ
|
محمود دولت آبادی
|
|
|
|
٨٨
|
روزگار سپری شده مردم سالخورده
|
محمود دولت آبادی
|
|
|
خیلی بهتر است از کلیدر به لحاظِ روایت منتقدان این کار را نابخردانه تحویل نگرفتند، نتیجهاش: سلوک که...
|
٨٩
|
سووشون
|
سیمین دانشور
|
|
|
دروغچرا؟ روزی که سووشون را خواندم با چیزی به نامِ رمانِ ایرانی آشنا شدم.
|
٩٠
|
مدیر مدرسه
|
جلال آلاحمد
|
|
|
این همه کتاب، آنوقت اسمی از جلال نیاید؟ هیهات ما ذلک الظن بی!!!
|
٩١
|
شازده احتجاب
|
هوشنگ گلشیری
|
|
|
کاش تعلیقِ اخوت قبل از این کار نوشته میشد. تعلیق فقط فضل تقدم ندارد.
|
٩٢
|
همسایهها
|
احمد محمود
|
|
|
|
٩٣
|
مدار صفر درجه
|
احمد محمود
|
|
|
|
٩٤
|
سفر به گرای ٢٧٠ درجه
|
احمد دهقان
|
|
|
شاید بهترین رمان جنگ.
|
٩٥
|
پستی
|
محمدرضا کاتب
|
|
|
به نظرم از هیس بهتر باشد. ٥٠ ص اولش بسیار خوب است. بقیهاش اِی...
|
٩٦
|
هفت روز آخر
|
محمدرضا بایرامی
|
|
|
رمان نیست، اما هر نویسندهی ایرانی باید بخواندش.
|
٩٧
|
مثل همهی عصرها
|
زویا پیرزاد
|
|
|
از چراغها را... بهتر است. راستی رمان نیستها!!
|
٩٨
|
ثریا در اغما
|
اسماعیل فصیح
|
|
|
فقط به خاطر دوستم فروزانفر!
|
٩٩
|
ویکنتِ شقه شده
|
ایتالو کالوینو
|
|
|
|
١٠٠
|
خانوادهی تیبو
|
|
|
|
یک کارِ سیاسی اما زیباو انسانی.
|
١٠١
|
سنگ صبور
|
صادق چوبک
|
|
|
|
١٠٢
|
|
|
|
|
اینجا قبلا بوف کور را نوشته بودم. اما خودم اصلا دوستش ندارم. برای همین خطش زدم.
|
١٠٣
|
بارون درخت نشین
|
ایتالو کالوینو
|
|
|
|
١٠٤
|
سنگاندازانِ غارِ کبود
|
داوود غفارزادگان
|
|
سوره مهر
|
|
١٠٥
|
روی ماه خداوند را ببوس
|
مصطفا مستور
|
|
مرکز
|
|
١٠٦
|
مرغان شاخسارِ طرب
|
کالین مک کالوی
|
|
|
از پرندهی خارزار بهتر است.
|
١٠٧
|
صد سال تنهایی
|
گابریل گارسیا مارکز
|
|
|
رمان را از مرگ اروپایی نجات داد...
|
١٠٨
|
مجمع الجزایر گولاگ
|
الکساندر سولژنیستین
|
|
|
|
١٠٩
|
مسخ
|
فرانتس کافکا
|
|
|
یکهو درباره مسخ ناباکوف را هم بخوانید.
|
١١٠
|
|
|
|
|
|